12 augustus 2012

Tas van jeansrok - Tutorial


Wat heb je nodig?

  • Oude jeansrok
  • Stof voor de binnenkant (voering)
  • Extra (jeans)stof voor de band
  • Rits
  • Twee knopen









1. De rok knippen

Leg de rok plat op de tafel en kijk waar je de rok in twee delen wil knippen. Zorg ervoor dat de voor- en de achterkant even breed zijn. Teken de lijn waar je wil knippen met krijt of potlood. Kijk goed uit voor de naden. Die kunnen in een jeansrok heel dik zijn, te dik soms om door te stikken met een naaimachine. Hou bij deze fase er rekening mee dat je een naad moet stikken van 1 à 2 cm, afhankelijk van de breedte van de tas die je wil. Zet de schaar er nu maar in.

Ik koos ervoor om de tas 39 cm breed te maken. De rok was 44 cm breed. Hierdoor had ik een naad van 1,25 cm aan beide kanten van de voor- en achterkant en werd ik niet gehinderd door de naden die de jeansrok zelf al heeft.

2. De binnenvoering

Leg de twee helften van de jeansrok op een stuk stof die als binnenvoering zal dienen. Deze stap hoeft niet. Jeansstof is al redelijk dik en zal als tas wel een tijdje overleven. Mij leek het gewoon een leuke toets. De vier lagen maakten het werkstuk wel zwaar en af en toe dacht ik dat mijn naaimachine (of ik) het niet zou overleven. Trek op de stof de voor- en achterkant over.  Let op hoe je de stof legt: de averechte kant van de jeans op de averechte kant van de stof. Teken aan de bovenkant van de rok/tas een extra naad van 1 cm (of meer als je dat wenst). Die rand moet je eerst overlocken en dan de naad van 1 cm omstikken naar de averechte kant van de stof. Knip beide stukken uit.

Door de omgeplooide strook bovenaan voorkom je dat loskomende draadjes de rits niet gaan hinderen.

3. De rits

Knip de rits op de lengte die je wil + ongeveer 1,5 cm. Op de foto zie je duidelijk tot waar ik wil dat de rits open gaat. Op die plaats heb ik met de hand paar keer een grote steek genaaid om te voorkomen dat de rits verder open kan gaan. Het speldje in de stof toont waar mijn naad is en op die lengte knip ik ook mijn rits. Die 1,5 cm extra heb ik nodig om mijn flap aan te bevestigen.

Knip uit een overschot van de binnenvoering twee vierkanten van 6 cm. Overlock alle kanten. Plooi elk vierkant in het midden. Plooi daarna beide flapjes nog eens naar binnen. Stik of naai met de hand beide flappen aan de uiteinde van de rits.




4. Jeans en binnenvoering aan de rits stikken

Op de foto zie je hoe de verschillende delen aan elkaar worden gestikt. De rits ligt met de bovenkant op de tafel. De rits is toe en de ritssluiting zit aan de rechterkant. Het deel van de rok die je op de foto ziet, zal uiteindelijk de voorkant worden van de tas. In mijn geval is dat het stuk met de achterzakken. Leek me leuk om zakdoekjes of zo in op te bergen.

Stik nu de voering aan de achterkant van de rits en daarna de jeansstof aan de voorkant van de rits. Let erop dat je de stoffen niet te dicht bij de tandjes van de rits stikt zodat die later nog gemakkelijk open gaat. Doe dit ook met de andere helft van de tas.



5. De tas dichtnaaien

Zet de rits open en leg de vier stukken stof mooi op elkaar. De goede kante kant van de binnenvoering ligt naar je toe. Overlock de drie kanten en stik daarna de drie zijden van de rok. Voilà, je rok is bijna klaar. Draai de rok nu langs de rits buitenste binnen.

6. De schouderband maken

Bepaal hoe lang je de schouderband wil. Ik koos voor ongeveer 90 cm lang en 4 cm breed. Knip die band twee keer uit. Allicht kan je de stroken niet in één keer uitknippen. Een overschot van 90 cm vind je niet gemakkelijk. Geen probleem. Knip gewoon verschillende stroken uit en naai ze dan aan elkaar met de overlocker of overlocksteek (averechte kant). Mijn band bestaat langs de ene kant uit de voering en de andere kant uit jeansstof van een oude broek.

Teken aan beide zijde van de schouderband een naad van 0,5 cm. De naden moet je niet overlocken omdat we de band binnenste buiten gaan draaien. Leg de averechte kanten op mekaar. Naai de twee helften aan elkaar, een halve cm van de rand.

Pak nu een veiligheidsspeld, prik die bovenaan de band, duw de speld in de opening en trek door. Op die manier keer je de band binnenste buiten en heb je mooie zijkanten aan de schouderband.

7. Knoopsgaten en knopen

Maak aan beide uiteinden van de band een knoopsgat. Bevestig een knoop aan beide zijden van de tas. Bevestig de schouderband aan de knopen en kijk… je tas is klaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen